پرستارى در نگاه دين
پرستارى در نگاه دين
پرستارى در نگاه دين
نویسنده : احمد مبلغى
لايههاى سنگين حزن بر دل بيمار فرو مىنشينند. چشمهاى بىرمق او درد را فرياد مىكشند. در اين لحظات، تنها سايه پرستار است كه بيمار را در مسير پر فراز و نشيب بيمارى قوت مىبخشد. پرستار حرفى از كلام خداوند است، شعاعى از ملكوت پر حشمت است و تابشى از زيبايى انسان. امروزه پرستارى چون ديگر شاخههاى علوم، جنبههاى تخصصى و روانشناختى پيدا كرده است و دانشكدههاى پرستارى در سرتاسر گيتى شكل گرفتهاند، اما بايد اذعان نمود همچنان بخشى از چهره زيباى پرستارى زير سايه سنگين بىتوجهى و يا جهل، كدر و ناشناخته مانده است. اسلام كه دين همه جانبهنگر است ما را با اين زوايا آشنا مىكند. آنچه به فهرست مىكشانيم گامى كوچك در ارائه فقه پرستارى است. اگر فقه پرستارى جمعآورى و ترويجشود انگيزههاى معنوى در دل پرستاران بيدارتر مىشود و بيمارستانها به دانشگاههاى حكمت و عرفان تبديل خواهند شد. اسلام با ريزبينى و موشكافى عمل به احكامى را سفارش مىكند كه بيمار را در سلامتى جسم و روح يارى مىرساند. به اين اميد كه فقه پرستارى در دانشكدههاى پرستارى جايگاهى مناسب و بسزا پيدا كند. احوالپرسى از بيمار احوالپرسى عملى است كه هر روز بارها و بارها آن را انجام مىدهيم. احوالپرسى از يك فرد نشانه توجه به او و احوالپرسى نكردن نشانه ناديده گرفتناوست.
اسلام از كسى كه با بيمار روبرو مىشود، خواسته است كه احوالپرسى را فراموش نكند. مبادا كه بيمار دلگير شود. زيرا بيمار در راه پر فراز و نشيب بيمارى به روحيهاى قوى و پابرجا شديدا احتياج دارد.
پيامبر(ص) فرمود: كمال عيادت بيمار اين است كه يكى از شما دستبر چهره يا دست او نهد و با او احوالپرسى كند. به او بگويد چگونه صبح و يا شب نمودى؟
او را چه زنى كه روزگارش زده است. پيامبر(ص) فرمود: لاتؤذوه و لاتضجروه. بيمار را اذيت نكنيد و به او فشار وارد نياوريد. امام صادق(ع) فرمود: لا تغيضوهمريض را خشمگين نسازيد. مريض را در تنگناهاى رسوم و آداب اجتماعى قرار دادن از مصاديق روشن ايذاء است مانند:
در حديث ديگرى مىخوانيم: خفف الجلوس الا ان يكون المريض يحب ذلك و يريدهنزد مريض كم بنشين; مگر آنكه خود او بخواهد نزدش بمانى.
ناگفته نماند اگر بهبودى مريض به پرسشهاى مكرر بستگى داشته باشد، نبايد سرباز زد. بنابر اين سؤالهاى پزشكى از قاعده مستثنى است.
«كه درد از طبيبان نشايد نهفت»
پرستار كه مونس تنهايىها، رنجها و تحولات روحى بيمار است، در اين لحظات كمياب بايد دستبيمار را بگيرد و او را در رجعتبه خويشتن يارى رساند، در اعماق روح خسته بيمار نفوذ كند و دانه مهر به حق را در جانش بنشاند. او مىتواند و بايد وظايف بنده را در پيشگاه بندهنواز در گوش بيمار زمزمهكند.
اينجاست كه اگر اميد خود را بازنيابد ممكن است اصلا به بهبودى نرسد.
اسلام وظايفى را در جهت تقويت روحيه بيمار ارائه داده است. مسلما پرستاران از مخاطبان اصلى اين وظايف هستند.
اگر به اين نكته توجه كنيم كه اصولا اسلام اجازه نمىدهد در زمينههاى قضاى الهى قاطعانه حكم برانيم، مراتب اهميت در روحيه دادن به مريض بدست مىآيد زيرا توصيه شده به مريض بگوييد انشاءالله شما خوب مىشويد و زنده مىمانيد.
بيمار از شنيدن توصيف پزشك در شفابخش بودن دارو لذت مىبرد اما زمانى كه پزشك تلخى دوا را يادآور مىشود بيمار چهره شفا را تيره مىبيند.
مرحوم محدث نورى در كتاب مستدرك بابى تحت عنوان «استحباب سعى در برآوردن حاجتبيمار» گشوده و مىگويد اين تلاش نسبتبه بيمارى كه از خويشان است استحباب بيشترى دارد.
پيامبر رحمت صلى الله عليه و آله فرمود:
ناله مريض تسبيح، فريادش تهليل، خوابيدنش در بستر عبادت و غلطيدنش از پهلويى به پهلوى ديگر در حكم جنگ با دشمنان خدا است. او ميان مردم راه مىرود در حالى كه گناه با او نيست.
بنابر اين بيمار شفا يافته تنها جسم خويش را باز نيافته بلكه روح خود را از خداوند، مطهر مىستاند.
پس بر ما است كه با دو تبريك به پيشواز او برويم: تبريك جهت پاكىاش از گناهان و تبريك به مناسبتبهبودى او از نظر اسلام. تبريك نخستين اهميت ويژهاى دارد.
امام سجاد(ع) چنين بود كه هر گاه بيمارى را مىديد كه شفا يافته به او مىفرمود: پاكى از گناهان بر تو مبارك باد.
پيشواى اول شيعيان مىفرمود:
كم مرضتبيديك تبتغى لهم الشفاء و تستوصيف لهم الاطباء غداة لا يغنى عنهم دواؤك و لا يجدى عليهم بكاؤك. چه كسانى را با دستخود پرستارى نموده كه براى آنان شفا مىطلبيدى و از پزشكان دارو مىگرفتى ولى دواهاى تو بحالشان نفعى نبخشيد و گريهات بر آنان، نجاتشان نداد!
هر كه غذاى دلخواه مريضى را به او بخوراند خدا از ميوههاى بهشتبه او خواهد خوراند.
البته غذاى مريض نبايد مغاير با توصيههاى پزشك باشد. در اين مورد پيامبر(ص) مىفرمايد:
مصلحت مريض در توصيههاى پزشك نهفته است نه در آنچه خود او مىخواهد.
در اين زمينه، فقه در كنار توجه به ضرورتها و واقعيتهاى اجتماعى، به جنبههاى طهارت قلب و روح نيز توجه كرده است و احكامى جامع ارائه داده كه لازم است پرستاران عزيز اين احكام را بدانند.
بيمار در زمينه انجام عبادت و پاكى و نجاست احكامى دارد. شايسته است پرستاران با اين احكام نيز آشنا گردند تا:
1- اگر بيمارى اين احكام را نمىداند او را ارشاد كنند.
2- بتوانند بيمار را در انجام اعمال عبادى يارى برسانند. هر دو نوع حكم در رسالههاى عمليه و كتب فقهى ارائه شده است.
شرايط بيمارى هر چند بيمار را به خدا نزديك مىكند ولى گاهى انجام اعمال عبادى را برايش دشوار و يا غير ممكن مىسازد. پرستار مىتواند بيمار را در انجام اين اعمال و يا تهيه مقدمات آن يارى رساند.
منبع: www.e-resaneh.com
/س
اسلام از كسى كه با بيمار روبرو مىشود، خواسته است كه احوالپرسى را فراموش نكند. مبادا كه بيمار دلگير شود. زيرا بيمار در راه پر فراز و نشيب بيمارى به روحيهاى قوى و پابرجا شديدا احتياج دارد.
پيامبر(ص) فرمود: كمال عيادت بيمار اين است كه يكى از شما دستبر چهره يا دست او نهد و با او احوالپرسى كند. به او بگويد چگونه صبح و يا شب نمودى؟
اذيت نكردن مريض
او را چه زنى كه روزگارش زده است. پيامبر(ص) فرمود: لاتؤذوه و لاتضجروه. بيمار را اذيت نكنيد و به او فشار وارد نياوريد. امام صادق(ع) فرمود: لا تغيضوهمريض را خشمگين نسازيد. مريض را در تنگناهاى رسوم و آداب اجتماعى قرار دادن از مصاديق روشن ايذاء است مانند:
الف. نشستن طولانى نزد مريض.
در حديث ديگرى مىخوانيم: خفف الجلوس الا ان يكون المريض يحب ذلك و يريدهنزد مريض كم بنشين; مگر آنكه خود او بخواهد نزدش بمانى.
ب. پرسش زياد از مريض
ناگفته نماند اگر بهبودى مريض به پرسشهاى مكرر بستگى داشته باشد، نبايد سرباز زد. بنابر اين سؤالهاى پزشكى از قاعده مستثنى است.
«كه درد از طبيبان نشايد نهفت»
ارشاد بيمار
پرستار كه مونس تنهايىها، رنجها و تحولات روحى بيمار است، در اين لحظات كمياب بايد دستبيمار را بگيرد و او را در رجعتبه خويشتن يارى رساند، در اعماق روح خسته بيمار نفوذ كند و دانه مهر به حق را در جانش بنشاند. او مىتواند و بايد وظايف بنده را در پيشگاه بندهنواز در گوش بيمار زمزمهكند.
اميدوار كردن مريض
اينجاست كه اگر اميد خود را بازنيابد ممكن است اصلا به بهبودى نرسد.
اسلام وظايفى را در جهت تقويت روحيه بيمار ارائه داده است. مسلما پرستاران از مخاطبان اصلى اين وظايف هستند.
الف) پيامبر(ص) فرمود: اذا دخلتم على المريض فنفسوا له الاجل فان ذلك لا يرد شيئا و هو يطيب النفس.
اگر به اين نكته توجه كنيم كه اصولا اسلام اجازه نمىدهد در زمينههاى قضاى الهى قاطعانه حكم برانيم، مراتب اهميت در روحيه دادن به مريض بدست مىآيد زيرا توصيه شده به مريض بگوييد انشاءالله شما خوب مىشويد و زنده مىمانيد.
ب)توصيف دوا.
بيمار از شنيدن توصيف پزشك در شفابخش بودن دارو لذت مىبرد اما زمانى كه پزشك تلخى دوا را يادآور مىشود بيمار چهره شفا را تيره مىبيند.
برآوردن حاجتبيمار
مرحوم محدث نورى در كتاب مستدرك بابى تحت عنوان «استحباب سعى در برآوردن حاجتبيمار» گشوده و مىگويد اين تلاش نسبتبه بيمارى كه از خويشان است استحباب بيشترى دارد.
تبريك سلامتى
پيامبر رحمت صلى الله عليه و آله فرمود:
ناله مريض تسبيح، فريادش تهليل، خوابيدنش در بستر عبادت و غلطيدنش از پهلويى به پهلوى ديگر در حكم جنگ با دشمنان خدا است. او ميان مردم راه مىرود در حالى كه گناه با او نيست.
بنابر اين بيمار شفا يافته تنها جسم خويش را باز نيافته بلكه روح خود را از خداوند، مطهر مىستاند.
پس بر ما است كه با دو تبريك به پيشواز او برويم: تبريك جهت پاكىاش از گناهان و تبريك به مناسبتبهبودى او از نظر اسلام. تبريك نخستين اهميت ويژهاى دارد.
امام سجاد(ع) چنين بود كه هر گاه بيمارى را مىديد كه شفا يافته به او مىفرمود: پاكى از گناهان بر تو مبارك باد.
خودسازى و عبرت
پيشواى اول شيعيان مىفرمود:
كم مرضتبيديك تبتغى لهم الشفاء و تستوصيف لهم الاطباء غداة لا يغنى عنهم دواؤك و لا يجدى عليهم بكاؤك. چه كسانى را با دستخود پرستارى نموده كه براى آنان شفا مىطلبيدى و از پزشكان دارو مىگرفتى ولى دواهاى تو بحالشان نفعى نبخشيد و گريهات بر آنان، نجاتشان نداد!
دادن غذاى مورد علاقه به مريض
هر كه غذاى دلخواه مريضى را به او بخوراند خدا از ميوههاى بهشتبه او خواهد خوراند.
البته غذاى مريض نبايد مغاير با توصيههاى پزشك باشد. در اين مورد پيامبر(ص) مىفرمايد:
مصلحت مريض در توصيههاى پزشك نهفته است نه در آنچه خود او مىخواهد.
دانستن احكام مورد ابتلاء
در اين زمينه، فقه در كنار توجه به ضرورتها و واقعيتهاى اجتماعى، به جنبههاى طهارت قلب و روح نيز توجه كرده است و احكامى جامع ارائه داده كه لازم است پرستاران عزيز اين احكام را بدانند.
بيمار در زمينه انجام عبادت و پاكى و نجاست احكامى دارد. شايسته است پرستاران با اين احكام نيز آشنا گردند تا:
1- اگر بيمارى اين احكام را نمىداند او را ارشاد كنند.
2- بتوانند بيمار را در انجام اعمال عبادى يارى برسانند. هر دو نوع حكم در رسالههاى عمليه و كتب فقهى ارائه شده است.
طلب دعا از مريض
كمك كردن به بيمار در انجام عبادات
شرايط بيمارى هر چند بيمار را به خدا نزديك مىكند ولى گاهى انجام اعمال عبادى را برايش دشوار و يا غير ممكن مىسازد. پرستار مىتواند بيمار را در انجام اين اعمال و يا تهيه مقدمات آن يارى رساند.
مجبور نكردن بيمار بر خوردن
مراعات خواب بيمار
نخوردن چيزى نزد بيمار
نشستن در كنار بيمار
منبع: www.e-resaneh.com
/س
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}